Dizparc Medarbetaren
JUNI, 2025
MARCUS
RINDESTIG
Hej Marcus!
- Work/Life:
-
Försäljningsansvarig
- Ålder:
-
34 år
- Bor:
-
Umeå
- Fritidsintressen:
-
Familj, vänner, padel, golf, innebandy och hockey
- Familj:
- Sambo och två barn
- Personliga egenskaper:
-
Värderingsstyrd relationsbyggande

Umeåkontoret förstärker med ny säljkraft!
Efter ett antal år i larm- och kommunikationsbranschen beslutade sig Marcus Rindestig för att det var dags för nya utmaningar och att landa i en arbetsvardag med kollegor på plats i hemstaden Umeå. Valet föll på Dizparcs Umeåkontor där han nu axlar rollen som Försäljningsansvarig sedan några månader tillbaka.
“Min entreprenörsresa började tidigt och jag har nog alltid varit lockad av att jobba i den typen av miljö. Redan efter gymnasiet hoppade jag på tåget att driva eget tillsammans med min pappa för att sedan fortsätta på egen hand. Jag är en ganska värderingsstyrd person och i kombination med min stora nyfikenhet passar det mig bra att få jobba i miljöer där det finns goda möjligheter att påverka och förbättra hur saker och ting fungerar”, berättar Marcus Rindestig.
När det egna bolaget så småningom blev uppköpt fortsatte Marcus resa som regionsansvarig med leverans- och säljansvar på visitkortet. Han upptäckte ganska snabbt att det fanns utvecklingspotential inom ramen för marknadsföringsområdet och fick chansen att som försäljningschef börja utveckla processer och strategier kopplade till hur försäljning och marknadsföring kunde bedrivas parallellt för att skapa viktiga synergier. Under de sista två åren i branschen hade Marcus ansvarsområde växt till att, utöver försäljning och marknad, också ansvara för produktutveckling.
“Under mina år i kommunikations- och larmbranschen var jag inne på många olika områden och jag lärde mig otroligt mycket under den perioden som jag är övertygad om att jag kommer att ha stor nytta av i min nya roll hos Dizparc. Jag har stor erfarenhet av att bygga upp en sälj- och leveransstruktur som fungerar i samklang och har parallellt med det jobbat för att utveckla varumärkes- och produktstrategi. För många kanske det låter rörigt att ha så många hattar på huvudet, men för mig är det ganska naturligt. Jag tycker att alla de områdena hänger ihop och också bör hänga ihop på ett tydligt sätt i alla organisationer”, fortsätter Marcus.
"Jag är en ganska värderingsstyrd person och i kombination med min stora nyfikenhet passar det mig bra att få jobba i miljöer där det finns goda möjligheter att påverka och förbättra hur saker och ting fungerar."
En gemensam resa mot större värden
När Marcus fick syn på annonsen och kontakt med Dizparc i Umeå som sökte en försäljningsansvarig kändes det direkt rätt i magen och som det perfekta stället att få börja göra skillnad på, men inom ett för honom relativt nytt och spännande tjänsteområde.
“Dizparcs filosofi att “resan är målet” är verkligen en jag skriver under på. Jag uppskattar att vara på en arbetsplats med entreprenörskap i fokus där vi tillsammans tänker långsiktigt och strävar mot “a bigger picture” i syfte att skapa förändring och värde över tid för våra kunder. Jag lockades speciellt av att Dizparc erbjuder olika typer av digitala tjänster och en helhet som på ett konkret sätt kan hjälpa norrländska företag att öka sin konkurrenskraft genom att använda teknik som möjliggörare. För mig som gillar relationsbygge är det så klart ett extra plus att Dizparc verkligen är måna om att vara lokala och bygga nära, långsiktiga relationer med sina kunder”, förklarar Marcus.
De första månaderna som en del av Dizparcs team har visat sig uppfylla förväntningarna med råge och Marcus har fått ett varmt mottagande av både kollegor och kunder.
“Min första tid på Dizparc kan kort och gott beskrivas som riktigt bra! Jag har ett gäng riktigt fantastiska kollegor som hjälper mig att navigera i allt som känns nytt när man kommer in och ska forma en roll som inte funnits på bolaget förut. Det är alltid svårt att beskriva sig själv, men jag tror och hoppas att jag kan bidra med en positiv energi och ett extra driv i vardagen samt uppfattas som en person som är både enkel och lättsam att ha att göra med. En stor bonus är att jag verkar ha hamnat på ett riktigt sportigt kontor då jag utöver att tillbringa tid med familj och vänner älskar att idrotta. Sporten spelar ingen roll, men får jag välja hamnar padel, golf, innebandy och hockey högt upp på listan”, berättar Marcus.
"Jag uppskattar att vara på en arbetsplats med entreprenörskap i fokus där vi tillsammans tänker långsiktigt och strävar mot “a bigger picture” i syfte att skapa förändring och värde över tid för våra kunder."
Fokus på förtroende
Med en bakgrund från både teknik-, verksamhets- och produktutveckling känner sig Marcus hemma i en kontext där många komplexa faktorer ska hanteras samtidigt. Han rör sig vant mellan dimensionerna människa, teknik och affärer och har lätt för att förstå och sätta sig in i kundernas utmaningar på djupet. Umeåkontoret har fram tills idag till stor del vuxit som ett resultat av ett riktigt bra jobb på befintliga kunder. Nu är det dags för att ta ytterligare steg och nå ut till fler för att berätta om hur Dizparc kan stötta framförallt små och medelstora bolag på sin digitala resa.
“Jag skulle inte beskriva mig som en säljare, utan vill snarare agera som ett strategiskt bollplank för mina kunder. Jag ser ingen poäng i att jaga kunder som inte mognat in i ett beslut att göra en förändring kopplad till sin digitala närvaro, utan tror mer på att närma mig dem som har ett genuint intresse och är redo att föra en dialog. För att hitta de kunder som lockas av vår typ av relativt komplexa lösningsförsäljning blir det viktigt att jobba både strategiskt och långsiktigt för att vinna förtroende. Då blir det alltid som bäst”, avrundar Marcus.
"Jag skulle inte beskriva mig som en säljare, utan vill snarare agera som ett strategiskt bollplank för mina kunder."
Bli kollega med Marcus
Dizparc växer så det knakar och är på jakt efter fler härliga kollegor som vill bli en del av teamet.
Låt oss ta en kaffe
Ta en kontakt så hör vi av oss