Dizparc Medarbetaren
JUNI, 2024
JAN
BIDNER
Hej Jan!
- Work/Life:
-
UX-strateg och Tjänstedesigner/Sjukhusclown
- Ålder:
-
51 år
- Bor:
-
Umeå
- Fritidsintressen:
-
Spelar och producerar musik, spenderar tid med familjen
- Familj:
- Fru, tre vuxna barn, en häst, en katt och två hundar
- Personliga egenskaper:
-
Snäll, engagerad, nyfiken och lyhörd
- Det bästa med Umeå:
-
Händelserik universitetsstad med mycket roliga startups och forskningsprojekt, bra kulturutbud, naturnära och en magisk sommarstad
En clown som gör skillnad.
Skapandet av fantastiska och minnesvärda användarupplevelser har varit en röd tråd genom hela Jan Bidners yrkesliv. Oavsett om det handlat om att förtrolla en publik med sitt skådespeleri, agera sjukhusclown för cancersjuka barn eller skapa digitala lösningar har drivkraften att på djupet förstå människor och beteenden för att skapa engagemang varit centralt.
Efter ett antal år som turnerande skådespelare hamnade Jan vid ett vägskäl där valet stod mellan att antingen satsa på en karriär inom skådespeleriet eller lämna turnélivet bakom sig. Valet föll på det senare och Jan började att kombinera livet som nybliven småbarnspappa med plugg på universitetet i Umeå där en utbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap följdes av vidare studier på systemvetarprogrammet med inriktning mot människa- och datorinteraktion. Efter utbildningen hamnade han direkt i en roll kopplad till digitalisering, kommunikation och affärsutveckling och kände snabbt att han hittat hem.
“För mig är det viktigt att på djupet kartlägga problem och utmaningar i sammanhang där digitala lösningar ska användas och att på djupet förstå och förklara användarnas behov och mål. Och jag kompromissar aldrig med användarupplevelsen. Min ambition är att skapa digitala lösningar som är roliga, engagerande och värdefulla för en användare och jag brukar hävda att om en användare inte kan eller vill använda en digital tjänst så uppstår inte de tänkta effekterna. Vi kan liksom aldrig ignorera det faktum att människans beteenden och behov är centrala i all digitalisering.”
Efter nästan 10 år på Umeå universitets IT-utvecklingsenhet med många roliga och utvecklande IT-projekt inom bland annat spel och lärande sökte sig Jan vidare. Först till ett stort IT-konsultföretag där han vidgade sin roll och projekten han deltog i till att fokusera mycket på UX-strategi och gamification. När den plattformen började kännas för smal så kastade han sig ut i den digitala byråvärlden för att senare prova sina vingar både i eget bolag och som tjänstedesigner på en kommunikationsbyrå. Under åren har han haft möjlighet att jobba med många meningsfulla och hållbara projekt inom exempelvis resande, hälsa och cirkularitet - hela vägen från idé till konceptutveckling. Och alltid med hållbar digitalisering i fokus.
"Min ambition är att skapa digitala lösningar som är roliga, engagerande och värdefulla för en användare och jag brukar hävda att om en användare inte kan eller vill använda en digital tjänst så uppstår inte de tänkta effekterna."
Vi behöver någon som Jan Bidner!
I samma veva som Jan började bli sugen på nya utmaningar sprang han på Anna och Thomas som driver Dizparcs kontor i Umeå. Det visade sig att kontoret var på jakt efter just hans kompetens och resten är som man säger historia. Sedan några månader tillbaka är Jan en viktig spelare i det ständigt växande teamet och arbetar dagligen med att utveckla kontorets många kunder på ett strategiskt plan.
“Min nya arbetsplats är väldigt varm och relationsdriven. Jag skulle beskriva Dizparcs Umeåkontor som ett väldigt personligt kontor fyllt av snälla och ödmjuka människor som precis som jag själv har en ambition att jobba nära och förstå sina kunder.”
"Jag skulle beskriva Dizparcs Umeåkontor som ett väldigt personligt kontor fyllt av snälla och ödmjuka människor som precis som jag själv har en ambition att jobba nära och förstå sina kunder."
En ovärderlig upplevelse
Att Jan jobbar med viktiga användarupplevelser för Dizparcs kunder på dagtid råder det ingen tvekan om, men den i särklass viktigaste och mest värdefulla upplevelsen bjuder han på kvällstid - då i en helt annan kontext.
Sedan 2002 har Jan nämligen spenderat sina måndagkvällar på avdelningen Barn 3 på Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Där arbetar han som sjukhusclown tillsammans med två andra clowner. Med hjälp av verktyg som musikinstrument, såpbubblor och ballongdjur, men framförallt samtal och interaktion, avdramatiserar clownerna den kliniska miljön och ger barnen och deras anhöriga en välbehövlig paus från en mycket tung familjesituation. Verksamheten i Umeå sponsras av Barncancerfonden. Sjukhusclowner och har funnits i Sverige i över 25 år, där Umeå varit igång sedan 1998 på initiativ av bland annat Jans fru.
“Vi drog vi faktiskt lott hemma om vem som skulle börja som clown eftersom vi precis fått barn. Jag förlorade då, men fick äran att ta över stafettpinnen 5 år senare. Att vara sjukhusclown är verkligen världens bästa jobb, även om det så klart är riktigt jobbigt i perioder eftersom ungefär ett av fem barn inte klarar den tuffa resa de står inför. Jag brukar dock säga att även om vi jobbar med allvarligt sjuka barn så får vi oftast träffa det friska i barnen eftersom de nästan alltid blir glada och lever upp när de får besök av oss clowner. Vi busar och gör lite förbjudna saker på avdelningarna och vågar ställa lite frigörande “dumma” frågor kopplade till sjukdomen som andra i deras omgivning kanske inte vågar ta upp. En del av de små barnen kan vara lite blyga och tveksamma när de träffar oss första gången. Men oftast vinner vi över barnen med skratt. Ibland går det fort. Ibland kan det ta lite längre tid.”
"Att vara sjukhusclown är verkligen världens bästa jobb, även om det så klart är riktigt jobbigt i perioder eftersom ungefär ett av fem barn inte klarar den tuffa resa de står inför. Jag brukar dock säga att även om vi jobbar med allvarligt sjuka barn så får vi oftast träffa det friska i barnen eftersom de nästan alltid blir glada och lever upp när de får besök av oss clowner."
Inledningsvis hade Jan som gammal skådespelare en idé om att gå in och driva en karaktär som clown, och inte tappa masken eller energin men ganska fort insåg han att det inte funkade. Istället handlar rollen mycket om att vara sig själv, slappna av och lyssna in. Som sjukhusclown är det viktigt att kunna improvisera och det går aldrig att förbereda en färdig show. Du vet aldrig vad du möts av och måste kunna konsten att fånga saker i stunden och improvisera.
“Vi är noga med att inte vara skrämmande, bullriga cirkusclowner utan är måna om att möta barnen i den situation de befinner sig på ett sätt som gör att de känner sig bekväma. Och att spegla dem. Reaktionerna som vi får från familjerna är överlag väldigt positiva och det är fint när jag ibland när jag springer barn eller vuxna som legat inlagda på avdelningen och träffat clownerna som vill berätta vad clownerna betytt för dem. För mig personligen har jobbet gett mig ett lite annat perspektiv på livet och förhållande till döden. Vi hanterar oerhört svåra mänskliga frågor som gör att man verkligen inser vad som är viktigt och känner tacksamhet för att få vara frisk och må bra. Det är inte självklart.”
"För mig personligen har jobbet gett mig ett lite annat perspektiv på livet och förhållande till döden. Vi hanterar oerhört svåra mänskliga frågor som gör att man verkligen inser vad som är viktigt och känner tacksamhet för att få vara frisk och må bra. Det är inte självklart"
Bli kollega med Jan
Dizparc växer så det knakar och är på jakt efter fler härliga kollegor som vill bli en del av teamet.
Låt oss ta en kaffe
Ta en kontakt så hör vi av oss