Vilka frågor bör en policy besvara?
Policys bör klargöra de specifika kraven och skyldigheterna som gäller för att upprätthålla företagets cyberförsäkring. Det kan inkludera krav på att följa säkerhetsåtgärder och incidenthanteringsprocesser samt att rapportera incidenter till försäkringsbolaget i enlighet med deras riktlinjer. Medarbetarnas skyldigheter bör finnas tillgängliga på intranätet samt informeras och kommuniceras vid nyanställningar. Policys bör inkludera krav på utbildning och medvetenhetshöjande åtgärder för att säkerställa att alla anställda förstår vikten av IT-säkerhet och deras roll i att förebygga och rapportera säkerhetsincidenter. Exempel på frågor som kan vara bra att policys kopplade till cybersäkerhet tydliggör är:
- Finns det redundans i strömförsörjningen?
- Vilken UPS backup finns?
- Hur länge kan vi köra våra lösningar på batteri?
- Om fibern försvinner till vår datahall, vad gör vi då?
- Hur länge kan vi klara ett totalt driftstopp?
- Vad kostar ett stillestånd och hur förhåller sig den kostnaden till vad det kostar att göra ökade investeringar för att förebygga angrepp?
- Vilka system startar vi upp först efter ett stillestånd? Vilka system är viktigast att få upp först och varför? Vilka system är beroende av varandra?
- Fungerar backupen? Är den testad?
- Hur rapporteras, utreds, åtgärdas och dokumenteras incidenter.
- Vilka kommunikationskanaler ska användas vid incidenthantering? Vem informerar om vad och när?
- Vilka roller och ansvar gäller vid en incident? Vilka rutiner ska följas?
- Hur ser processerna ut? Finns det en tydlig processkarta på plats som klargör vad som gäller när.
- Hur kartläggs våra system och hur ser den löpande underhållsplanen ut?
Ja, listan för vad som bör omfattas kan göras väldigt lång och ovanstående punkter är bara en del av vad du bör försäkra dig om att ni som verksamhet har svar på. Givetvis bör alltid policys anpassas utifrån en specifik verksamhets förutsättningar och behov.
Frågor kopplade till just IT-säkerhet behöver vanligen besvaras i flera av verksamhetens policys och kan därför ofta återfinnas i följande typ av dokumentation:
- IT-policy
- Säkerhetspolicy
- Enhetspolicy (datorer, mobiler etc)
- Incidentpolicy
- Backuprutiner
- Disaster Recovery Plan
Dags att styra upp era rutiner och processer?
Våra experter har lång erfarenhet av att hjälpa verksamheter att hantera allt som bör ske både före, under och efter ett cyberangrepp. Kontakta oss för ett första förutsättningslöst samtal kring hur vi kan hjälpa just er att öka cybersäkerhetsförmågan i vardagen.