Generativ AI
Adoption Program Microsoft 365 Copilot
Ett program för utvalda pilotanvändare där vi kommer utforska och utvärdera hur Microsoft 365 Copilot kan effektivisera och förbättra det dagliga arbetet för medarbetare i er verksamhet.
Hur kan din organisation skapa värde genom ett bredare införande av Microsoft Copilot? Med vårt program får du hjälp att samla insikter och rekommendationer för en eventuell bredare implementering av M365 Copilot inom ramen för er organisation.
Vårt team jobbar tillsammans med en projektgrupp för er sida med syftet att säkerställa hur Copilot på bästa sätt kan användas och rullas ut i verksamheten samt att företaget faktiskt tjänar på att nyttja funktionen (ROI). Vi fungerar kort och gott som en coach för att säkerställa att Copilot skapar värde i din verksamhet och skapar förutsättningar för att ni ska lyckas att maximera värdet av AI-tekniken. Fokus ligger på tre parallella aktivitetsspår.
3 aktivitetsspår
Verksamhet
Den här aktiviteten är fokuserad på att introducera pilotgruppen till programmet och genomföra testperioder med fokus på verksamhetsutveckling.
Kunskap
Den här aktiviteten består av inledande utbildningar och workshops samt fortsatt genomförande av mer fördjupande utbildningar och fortbildning.
Teknik
Den här aktiviteten är fokuserad på att göra nödvändiga förberedelser kopplade till datastruktur och säkerhet med en löpande support från vår sida under genomförandet.
Upplägg
Upplägget anpassas utifrån dina behov avseende vilka block som ingår, behov av eventuella fördjupningar och tidsram.
Vecka 1-2
Uppstart
Uppstart, tekniska förberedelser och introduktion till Generativ AI och M365 Copilot.
Vecka 3-5
Fokusområde #1
Smarta möten och kommunikation i Teams.
Vecka 6-8
Fokusområde #2
Effektiv dokumenthantering i Copilot i Officeapparna (Word, Excel, PowerPoint) och Outlook.
Vecka 9-11
Fokusområde #3
Effektivisera arbetsdagen med prompter i Business chat.
Vecka 12-13
Utvärdering & Rapport
När samtliga aktiviteter är avslutade gör vi en sammanställning av alla insikter kopplade till användare/verksamhet och teknik & affär. Vi gör också en sammanställning och bokar sedan ett avslutningsmöte där vi tillsammans diskuterar ert nästa steg.
Löpande stöd och support
Mellan utbildningstillfällena ges deltagarna tid att praktiskt testa det man lärt sig vid respektive utbildningstillfälle i sitt dagliga arbete. Under denna period erbjuds löpande stöd från Dizparcs team med fokus på:
Enkla uppgifter
Mindre arbetsuppgifter tilldelas pilotanvändarna för att stötta och främja lärandet, delaktigheten och engagemanget. Det gör också att de veckovisa check-insen blir mer relevanta och konkreta. Genom att följa upp hur uppgifterna gått kan vi identifiera hinder, behov av mer stöd eller nya användningsområden.
Gemensamt kompetensforum i Teams
En digital yta för alla pilotdeltagare att dela erfarenheter, ställa frågor och få tips. Modereras av oss (ev. tillsammans med er) för att hålla diskussionen aktiv och relevant.
Veckovisa check-ins i respektive pilotgrupp
Kort avstämning (ca 30 min) för att följa upp framsteg, utmaningar och användning. Möjlighet att lyfta goda exempel och justera insatser vid behov.
Enkätuppföljning för att mäta användning och upplevelse
Löpande insamling av feedback via korta enkäter. Ger underlag för att mäta nytta, dokumentera lärdomar, identifiera hinder och förbättra inför ett ev. nästa steg.
Vår erfarenhet är att den här typen av upplägg skapar engagemang och delaktighet hos användarna och möjliggör en snabb återkoppling för justeringar under pilotens gång samt ett kvalitativt och kvantitativt underlag för utvärdering och beslut om fortsatt investering.
Projektorganisation
En välfungerande projektorganisation är avgörande för ett lyckat pilotprojekt och nedan är de roller vi föreslår från er respektive oss. Samma person kan förstås inneha flera olika roller.
Från kundens sida
Projektägare/Sponsor: Ansvarar för att projektet har rätt prioritet och resurser. Fattar beslut vid behov.
Intern projektledare: Koordinerar internt arbete och kommunikation. Säkerställer att användare och resurser är tillgängliga.
IT-representant / Teknikansvarig: Säkerställer teknisk kompatibilitet, licenser och säkerhetsfrågor. Samverkar med leverantörens tekniska team.
Pilotanvändare: Representerar från olika avdelningar och roller. Deltar aktivt i utbildningar, testar och ger feedback.
Kundens projektorganisation ansvarar för att identifiera pilotanvändare och interna kontaktpersoner, säkerställa licenstillgång och teknisk miljö samt delta i workshops och ge feedback.
Från Dizparcs sida
Projektledare: Leder projektet enligt plan. Ansvarar för leveranser, tidplan och kommunikation.
Copilot M365-specialist: Ansvarar för AI-utbildning och användarstöd.
Teknisk konsult: För behörighetskontroll och oversharing
Förändringsledare: Stödjer användaracceptans och förändringsarbete. Hjälper till att identifiera användarfall och mäta nytta.
Dizparcs team ansvarar för projektledning och metodstöd, teknisk behörighetskontroll, utbildning, support och uppföljning samt leverans av en slutrapport med strategisk rådgivning.
Nyfiken på programmet?
Tveka inte att ta en kontakt med oss så berättar vi gärna mer om hur vi kan hjälpa din organisation att komma igång med Copilot på ett strukturerat och värdeskapande sätt.
Fyll i vårt kontaktformulär eller kontakta oss direkt så återkommer vi till dig inom kort.
Kontaktpersoner
Kontakta oss
Inspiration
Läs mer om hur vi hjälpt våra kunder att nyttja den fulla potentialen i sin data.
Till mer inspiration