“Pressen var relativt hög när jag stod på startlinjen. För att lyckas ta hem segern behövde jag inte bara kamma hem en fullpoängare och vinna över min teamkompis Kjelle Lejonkrans i det sista heatet utan jag var också helt beroende av att en annan Pro Am-förare skulle lyckas klämma sig in mellan oss båda. Som tur är lyckades Prins Carl Philip med det konstycket och passerade Kjelle 39 tusendelar före honom, vilket blev helt avgörande för min seger. Jag trodde knappt att det var sant när alla stjärnor stod rätt och känner mig otroligt glad och stolt över vinsten, som betyder mycket både för mig personligen och för hela mitt team som kämpat tillsammans med mig”, berättar Albin.
Se den historiska avslutningen för de sista två varven!
Albins första medverkan i racing var i Renualt Clio Cup (JTCC) för tolv år sedan. Racingen har varit en stor del av hans liv sedan 2014 då hans intresse för sporten och en tydlig tävlingsinstinkt började att väckas till liv. Från de första stapplande varven på banorna har han med åren utvecklats till en av de främsta Porsche-förarna i Sverige och det som från början startade som en liten satsning har nu vuxit till något annat. Trots framgångarna har Albin valt att behålla sporten som hobby och kombinerar den idag med jobbet som konsult och entreprenör inom digital marknadsföring på IT-bolaget Dizparc.
“Från allra första början såg jag mest racingen som en rolig grej som jag började att utveckla med stöd av min bror och pappa som också är involverade i teamet. Jag har faktiskt aldrig valt sporten på grund av ett stort bilintresse utan snarare på grund av att jag gillar tävlingen och utmaningen racingen innebär. Det är så otroligt små marginaler vi jobbar med när vi ställer in bilen inför ett race och det är alltid både kul och fascinerande att se vilket resultat alla våra förberedelser får på banan. Att få sätta sitt snabbaste varv och tillfredställelsen man känner när allt går enligt plan är en ganska oslagbar känsla. När jag får dela den med mitt team och min familj känns det så klart extra kul och givande”, berättar Albin.
Krävande sport för både förare och bil
Förberedelserna inför en racingsäsong är omfattande och Albin och hans team om 7 personer har fullt upp för att optimera sin prestation både utifrån ett förar- och fordonsperspektiv. Tävlingssäsongen drar normalt sett igång i maj för att avslutas i september och däremellan pågår ett intensivt arbete.
“Under tävlingspausen ligger vårt fokus på att få ihop vår budget inför nästa säsong och träffa våra partners samt se över vår teamsammansättning inför kommande säsong. Vi jobbar en hel del med att förbättra rutiner och förbereder bilen i de fall den ska köra en säsong till eller byter till en ny”, förklarar Albin.
“Racing kan utifrån sett ses som en relativt enkel aktivitet utifrån ett fysiskt perspektiv, men sanningen är en helt annan. Det kan lätt bli över 40-50 grader i bilen och den värmen i kombination med G-krafterna påverkar kroppen rejält så det gäller verkligen att vara förberedd. När jag är ute och springer brukar min maxpuls ligga på 180 och i bilen kommer den lätt upp i 190 så det är oerhört tufft konditionsmässigt. För att komma i form för tävlingssäsongen krävs ett gediget program av både konditionsträning och simulatorträning för att vara i form både fysiskt och mentalt. Jag tar mig ut och springer 3 gånger i veckan och kör simulatorträning 2-3 gånger i veckan då jag framförallt jobbar med att repetera situationer och analysera data för att förbättra mig”, fortsätter Albin.
Mot nya mål
Så snart Albin och teamet pustat ut efter den härliga vinsten börjar det bli dags att ställa in siktet på nästa års mästerskap.
“Jag har alltid haft som ett mål att försöka stå som vinnare i Pro-kategorin någon gång, men om jag ska satsa på det nästa år eller stanna kvar i ProAm får tiden utvisa. Jag saknar idag bara mellan 6-8 tiondelar för att kunna tävla mot Pro-toppen, vilket kan tyckas som larvigt lite, men är ganska mycket i sporten. Alla deltagare inom ett kval kan gå i mål inom loppet av 1,5-2 sekunder så vi snackar små marginaler. Nu ska jag först njuta av vinsten ett tag och ge mig själv och teamet lite välförtjänt vila. Om några veckor åker jag till “Night of Champions” som Porsche Motorsport AG bjuder in till i Tyskland. Dit bjuds alla mästare in från Porsches olika mästerskap (cirka 15 länder) och tävlingskategorier runt om i världen och vi får uppleva en galakväll med utmärkelser och nyheter från Porsche. Om traditionen håller i sig får jag även skriva min autograf på vinnarväggen. Det känns riktigt kul och som en milstolpe i sig att få vara med i finrummet och mingla med de riktiga proffsförarna för en kväll”, avrundar Albin.