Oftast är cybersäkerhetsinvesteringar svåra att översätta till konkret affärsnytta då de ju handlar om att skydda sig från något, inte om att skapa något som ger ett direkt och synligt positivt resultat på sista raden. Så fort investeringar inte går att översätta till affärsnytta riskerar säkerhetsarbetet att tappa både fart och förtroende. I den här artikeln ger våra experter lite konkreta råd kring hur du kan motivera investeringar i cybersäkerhet och göra värdet av dem ännu mer synligt internt.
Från kostnad till kapacitet
Att investera i sin cybersäkerhet är att investera i stabilitet, effektivitet och trygghet. En säker IT-miljö skapar goda förutsättningar för innovation och tillväxt. När cybersäkerhetsförmågan i en verksamhet är hög genomsyrar de positiva effekterna av den hela organisationen och trots att den kanske inte märks i vardagen finns den där som en garant för att er verksamhet ska kunna bedrivas, oavsett om någon hotaktör vill annorlunda.
När du hamnar i diskussioner om inköp av cybersäkerhetsrelaterade tjänster kan det därför vara smart att lyfta fram:
- Varje dag utan någon incident är en dag där verksamheten också kan leverera helt utan avbrott
- Varje snabb hantering av ett hot sparar både tid, pengar och undviker att er verksamhets förtroendekapital eller varumärke försvagas – i motsats till för långsam hantering som kan öka kostnaderna exponentiellt.
- Värdet av cybersäkerhetstjänster ligger inte bara i vad ni undviker att råka ut för utan också i allt som blir möjligt att åstadkomma som följd av att riskerna är under kontroll
Så gör du värdet mätbart
Ett tydligt sätt att övertyga ledningen om vikten av cybersäkerhetsarbete är att tala klarspråk genom siffror och KPI:er. Affärsnära mått har en tendens att konkretisera nyttan och undviker att “tyckanden” tar överhanden.
Följande områden och mätpunkter kan med fördel lyftas fram i dialoger kring cybersäkerhetsinvesteringar med din organisations beslutsfattare:
Område 1: Riskexponering
Påvisa hur arbetet har reducerat sannolikheten eller konsekvensen av kritiska cyberhot, det vill säga hur inköp av cybersäkerhetstjänster har minskat er riskexponering.
Exempel på KPI:er att använda är:
- Antal identifierade och åtgärdade sårbarheter under en specifik mätperiod (t ex kvartal)
- Exponeringstid mellan upptäckt och åtgärd
- Antal incidenter med hög affärspåverkan
- Antal genomförda förbättringsåtgärder
Område 2: Incidenthantering
Tid är pengar. Genom att mäta hur snabbt ni kan identifiera, hantera och återställa era system efter incidenter synliggörs ett direkt affärsvärde.
Exempel på KPI:er att använda är:
- Mean Time to Respond (genomsnittlig tid det tar att identifiera och börja arbeta med en incident)
- Mean Time to Recovery (genomsnittlig tid det tar att till fullo återställa ett system eller en process efter en incident)
- Antal incidenter hanterade inom definierad SLA
Område 3: Förtroende och marknadsvärde
Förmågan att bevisa hög cybersäkerhet skapar direkt marknadsvärde. När kunder, partners och investerare ser att ni har kontroll, ökar deras tillit — vilket stärker ert varumärke, kortar säljcykler och öppnar nya affärsmöjligheter. Cybersäkerhet blir därmed inte bara riskreducering, utan en tydlig konkurrensfördel.
Exempel på KPI:er att använda är:
- Framtagna ”cyber security statements”
- Genomförda säkerhetsgranskningar
- Kunder eller partners som anger en upplevd känsla av säkerhet/trygghet som en fördel i ert samarbete
- Positiva resultat i kund- eller medarbetarundersökningar kopplade till säkerhetsfrågor
Område 4: Medvetenhet
Trygga och riskmedvetna medarbetare fattar bättre beslut. Något som minskar incidentrisken i ett tidigt skede.
Exempel på KPI:er att använda:
- Click-rate i phishingtester
- Antal genomförda säkerhetsutbildningar
- Antal genomförda säkerhetsövningar
Bygg ett business case
Om mjuka argument eller KPI-redovisning inte räcker för att motivera vikten av cybersäkerhetsinvesteringar finns det ett tredje grepp du kan använda dig av. När ledningen eller styrelsen efterfrågar ROI på cybersäkerhet, handlar det inte alltid om exakta kronor och ören utan om att försöka visa ett tydligt samband mellan investeringsnivå och effekt. Det vill säga att lyckas tydliggöra hur varje investering bidrar till ökad stabilitet, effektivitet och förtroende från kunder och medarbetare.
Ett sätt att göra det på är att ta fram olika business case och presentera för beslutsfattarna för att motivera investeringar. Den typen av case bör adressera primärt tre viktiga områden för att visa att cybersäkerhet har en direkt bäring på verksamhetens övergripande strategi:
- Riskreduktion: Vad undviker vi i form av exempelvis ekonomisk påverkan, driftstopp och ett skadat rykte på marknaden genom att investera?
- Effektivitet: På vilket sätt möjliggör investeringen att vi snabbt och smidigt kan agera när något händer?
- Affärsnytta: Hur stärker ökade investeringar i cybersäkerhet vårt varumärke, vår innovationsförmåga eller våra kundrelationer?
Vill du ha stöd i argumentationen?
Vi jobbar dagligen med att stötta verksamheter i att öka sin cybersäkerhetsförmåga genom strategiska investeringar som skapar trygghet både idag och i framtiden och bollar gärna den här typen av frågor med dig.