I år är den sjunde säsongen i rad som laget från Dizparc Jönköpingsverksamhet deltar i en företagsliga för spelet Counter-Strike. Vilken turnering laget tävlat i har varierat under åren och i år vänta norska Bedriftsligaen.no där hela 77 lag från Norden är med och slåss om vinsten. För att få en rättvis start är alla lag nu inne i en tre veckor lång seedningsperiod där de tävlar om platser i olika divisioner.
Counter-Strike 2 är ett av världens mest populära e-sportspel. Två lag om fem spelare möts där det ena laget får som uppgift att placera en bomb och det andra att stoppa den. Kommunikation, samarbete och strategi är alltid avgörande så för att vinna krävs mer än bara precision och snabba reaktioner.
”Det fina med Counter-Strike som spel är att allt hänger på laget och inte individen. Det spelar ingen roll hur skicklig du är som individuell spelare om lagmedlemmarna inte pratar och samarbetar. Man måste förstå varandras tänk och hitta dynamiken tillsammans och det tycker jag verkligen att vårt lag lyckats med under åren. Det är fantastiskt att se hur mycket vi har utvecklats tillsammans”, berättar lagledaren och coachen Jacob Källberg, konsult på Dizparcs Jönköpingsverksamhet.
En tävling som engagerar
Dizparcs lag består av sju spelare; Jacob Källberg, Filip Boberg, Micke Pettersson, Tim Paulsson, Fredrik Pang, Viktor Lundgren och Kevin Johansson. De har tillsammans valt att spela årets tävling med en “fast femma” där samma spelare spelar alla matcher och de två extra lagmedlemmarna hoppar in vid behov parallellt med att de har en mer coachande roll och styr upp korta avstämningar, träningar och lagmöten mellan matcherna.
“Även om själva spelandet sker online är vår medverkan i tävlingarna i högsta grad en del av vår kontorsvardag också. Det diskuteras ganska ofta taktik, olika framgångar och utmaningar samt firas vinster vid kaffemaskinen eller i köket på kontoret. Vår medverkan i olika tävlingar har blivit lite av en snackis på kontoret och något som engagerar alla kollegor, inte bara oss som spelar. Kollegorna följer resultaten, frågar hur det gått och peppar oss inför nya matcher. För oss är det så klart guld värt att känna det stödet”, fortsätter Jacob Källberg.
För Dizparcs ledning har satsningen känts självklar från start och laget stöttas både ekonomiskt och med glada hejarop från en engagerad arbetsgivare.
”Att se hur laget växer ihop och hur kollegor runtomkring engagerar sig är fantastiskt. Det är precis den typen av energi och sammanhållning som gör oss som bolag starkare och bidrar till en härlig stämning och gemenskap här på kontoret”, avrundar Stefan Nohammar, VD för Dizparcs infrastrukturverksamhet.