Euroform
En digital inventeringsapp sparade både timmar och kronor
Jönköping/Höglandet , Mars 2024
Euroform och Dizparc har arbetat tillsammans i olika konstellationer under flera års tid, men den röda tråden i samarbetet har varit IT och digitalisering. Inför att det var dags för den årliga inventeringen tog Dizparc och Euroform tillsammans fram en specialiserad applösning, skräddarsydd för verksamheten och helt digital.
Euroform är ett företag som arbetar med plastsystemlösningar, de finns i Tranås och Motala och befinner sig i en spännande förändringsresa. Deras dedikerade team brinner för att skapa innovativa lösningar, alltid med kunden i fokus och de är inte rädda för att tänka utanför boxen. Tillsammans med Dizparc har man under flera år haft ett samarbete, där Dizparc genom ett partnerskap tillfört expertis och kompetens inom olika områden med fokus på IT och digitalisering.
”Dizparc har hjälpt oss att förverkliga våra idéer, deras personliga engagemang och tillgänglighet är något vi verkligen uppskattar. De ger alltid det lilla extra för att se till att vi är nöjda och gör sitt yttersta för att verkligen förstå våra behov och önskemål. Dessutom flikar de ofta in rekommendationer och tips på hur vi kan förenkla och underlätta för verksamheten genom digitala och IT-relaterade lösningar. Inventeringsappen var inget undantag, den kortade ner ledtiden på administrationsprocessen under årsinventeringen från omkring 18 timmar till 30 minuter.”
Firas Al-Sahli, Operations Director på Euroform.
Årsinventeringen hade tidigare skötts med hjälp av utskrivna papper, manuell räkning och därefter återinförande i affärssystemet. Mikael Undfors som är kundansvarig för Euroform på Dizparc identifierade detta och insåg att det här istället borde gå att lösa med hjälp av en digital lösning. Han slog sig ihop med kollegan Carl Höög och två veckor senare, precis i tid till inventeringen, var lösningen redo att sjösättas.
”Vi hade ett inledande möte där vi gick igenom hur den manuella processen såg ut i dagsläget och därefter kunde jag mappa hur vi istället kunde ta fram en digital lösning. Sen satte jag igång och byggde den med hjälp av befintliga verktyg som tillhandahålls av Microsoft 365, direkt i kundens miljö där både verktyg och data finns. Det innebar att de kunde gå från utskrivna papper med artikellistor som manuellt räknades, till att de kunde skriva in artikelnumret i en mobilapp där det direkt matchades mot grunddata och förväntat antal. Dessutom skapas en loggsvans där man ser vem som inventerat vilken artikel och systemet sade ifrån om något redan var räknat, vilket minskar risken för dubbelarbete avsevärt.”
Carl Höög, konsult, Dizparc
Ett steg på digitaliseringsresan
Medan den årliga inventeringen genomförs stängs produktionen ner, vilket gör att tiden den tar är väldigt viktig. Ju snabbare inventeringen går, desto snabbare kan produktion och övrig verksamhet starta upp igen.
”Euroform vill fortsätta utveckla appen tillsammans med oss för att göra framtida inventeringar än mer effektiva. Det första steget i det är att få fram en lösning där man istället för att mata in artikelnumret manuellt ska kunna använda kamerafunktionen på sin mobil och helt enkelt scanna av streckkoderna. Det här har hittills varit ett väldigt roligt projekt och personligen tycker jag det är extra kul att ta fram den här typen av digitala lösningar som man ser direkt underlättar för slutanvändaren, i det här fallet de som jobbar både med inventeringen och administrationen efteråt,” säger Carl Höög.
Euroform är på god väg på sin digitaliseringsresa och den har varit väldigt viktigt för att driva verksamheten framåt och nå nya mål.
”Genom att omfamna nya digitala verktyg har vi kunnat effektivisera flera av våra processer, inte bara inventeringen. Dessutom har det lett till att vi har kunnat förbättra vår kommunikation och öka vår konkurrenskraft. Vi befinner oss verkligen i en spännande förändringsresa där framtiden känns ljus,” avslutar Firas Al-Sahli.
Vill du veta mer om projektet? Ta en kontakt så berättar vi gärna mer!
Kontaktpersoner
Låt oss ta en kaffe
Ta en kontakt så hör vi av oss.