Carlsson & Möller
Triss i leverans för ett säkrare och effektivare digitalt ekosystem
Dizparc

Med bas i Helsingborg levererar Carlsson & Möllers närmare 75 anställda bearbetade plastprodukter till en rad olika kunder - från medicintekniska bolag till sågverk. Bolaget är en del av A-listade industrikoncernen Indutrade. Gemensamt för all tillverkning är en hög nivå av kundanpassning där plasten bearbetas utifrån kundens behov och specifika designönskemål.
På ekonomiavdelningen ansvarar Victor Balck tillsammans med en kollega för både ekonomi, HR-frågor och olika verksamhetsnära förbättringsprojekt, inom exempelvis IT-området. Ett viktigt system i teamets arbetsvardag är affärssystemet Jeeves där en av Dizparcs konsulter varit ett stöd för bolaget under en längre tid. När plötsligt driftproblem började att dyka upp i den fysiska servermiljön för Jeeves bestämde sig Victor för att stämma av om Dizparc kunde se över driften.
“Vi hade upplevt utmaningar under en tid och haft svårt att lösa dem med den tidigare samarbetspartnern vi hade. Dizparcs konsulter fick möjlighet att kika på det och lyckades lösa det! När det blev dags för en ny upphandling så föll valet på Dizparc. Jag har under lång tid både känt och arbetat med Håkan Jonsson som driver Dizparcs ERP-verksamhet i Jönköping med fokus på Jeeves-leveranser så det finns en gammal relation i botten och ett mycket stort förtroende för honom som konsult. Nu har vi glädjande också fått kontakt med många av hans duktiga kollegor inom Dizparc-koncernen och tillsammans genomfört ett flertal lyckade IT-projekt ihop med både Håkans ERP-team, Jönköpingsteamet som levererar infrastruktur och verksamheten i Halmstad som bygger vår nya applikation”, berättar Victor Balck, Ekonomichef på Carlsson & Möller.
En uppgraderad servermiljö för säkrare drift
Det första projektet som Dizparc tog sig an inom ramen för det breddade samarbetet var att flytta hela servermiljön till Microsofts molntjänst Azure. Numera hanteras hela driftsmiljön av Dizparcs expertteam inom infrastruktur med bas i Jönköping.
“Utöver med Håkans team jobbar vi nu i princip dagligen med driftsfrågor via supporten som finns på plats i Jönköping och det funkar verkligen superbra! Jag får alltid prata direkt med en person när jag tar kontakt och i normalfallet har vi löst frågan på max 10 minuter. Vi ses för kvartalsmöten och går igenom eventuella utmaningar som vi har haft i driftsmiljön och jag upplever att den typen av möten alltid är oerhört proaktiva och att Dizparc till exempel är bra på att ge oss råd om hur vi kan hantera säkerhetshot och säkra upp vår IT-miljö på ett bra sätt. För en tid sedan kände jag mig faktiskt tvungen att ringa supporten och fråga varför ett av våra system plötsligt börjat funka så otroligt bra, det hör nog inte till de vanligaste supportfrågorna från en kund”, menar Victor Balck.
En kostnadseffektiv och smidig uppgradering av Jeeves
Under förra året genomfördes också en uppgradering av affärssystemet Jeeves. Versionen av Jeeves hos Carlsson & Möller hade fått så pass många år på nacken att versionen inte längre var supporterad av systemleverantören.
“Uppgraderingen av Jeeves med Håkan och hans team har gått jättebra och smidigt. I våra ögon blev det också mycket kostnadseffektivt för att vara en ERP-uppgradering. Jag var imponerad av hur snabbt vi kunde driva projektet framåt, att det inte var så överdrivet mycket administration under resans gång och att vi hade en så bra och tydlig struktur i projektet mellan oss och Dizparcs team hela vägen. Det kändes tryggt med Dizparc vid rodret och jag och våra interna processägare kunde lägga vårt primära fokus på att testa utifrån en checklista, vilket gjorde att vi bara hittade några smågrejer att justera innan uppgraderingen släpptes. Vi har i och med denna uppgradering förberett oss för att ta emot nya versioner på ett mycket effektivare sätt.”, minns Victor Balck.
Ett skräddarsytt dokumenthanteringssystem
Dizparcs team i Halmstad har fått Carlsson & Möllers förtroende även inom ett tredje leveransområde - att byta ut bolagets gamla dokumenthanteringssystem till en ny modern lösning, en webapplikation i Microsoft .NET med modern Azure arkitektur, automatiserade flöden i PowerAutomate, AI inläsning och integration mot Jeeves. Lösningen har börjat att rullas ut i organisationen och förväntningarna på att få på plats en mer robust snabbare och automatiserad dokumenthantering är stora.
“Vår verksamhet hanterar en rad olika dokumenttyper av olika komplexitet och vi hade ett behov av att få ett skräddarsytt system på plats som matchar hur vårt bolag ser ut och arbetar idag. Nu har vi landat i bygget av en lösning på Microsofts standardprodukter tillsammans med Dizparc och det känns som ett tryggt, flexibelt och långsiktigt bra val. Detta är ett gott exempel på ännu ett gemensamt projekt som har flutit på smidigt och vi har fått jättebra stöd av teamet i Halmstad som hanterat det mesta utan att vi behöver lägga ner så mycket tid internt”, förklarar Victor Balck.
Samarbetet och framtiden
Att samarbeta med flera bolag inom Dizparc har varit en framgångsfaktor som hjälpt Carlsson & Möller att successivt ta sig vidare på sin digitala resa. Trots att mycket hänt på sistone finns det nya spännande planer i horisonten och framtidstron är stor.
“Jag har bara sett det som en fördel att samarbeta med flera olika team inom Dizparc. Jag får hjälp av det team eller den konsult som bäst matchar mitt behov i stunden och jag vet alltid var jag ska vända mig för att få hjälp. Alla bolagen som vi har att göra med agerar toppen och jag har aldrig varit så nöjd med min samlade IT-miljö som jag har varit den senaste tiden. Jag upplever att det kontinuerligt görs framsteg och skapas nya lösningar, men då alltid i en takt som passar oss som kund. Nu har vi nyligen påbörjat ett nytt projekt där vi ska “sy ihop säcken” lite genom att kombinera vår nya dokumenthantering med automatisering av våra interna processer i samband med primärt kundordrar. Jag ser en jättepotential i det och självklart ska det kopplas ihop med vårt ERP-system Jeeves också för att skapa ännu mer värde”, avrundar Victor Balck.
Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig med drift och affärssystem?
Ta en förutsättningslös kontakt med oss så berättar vi gärna mer!
Kontaktpersoner
Ta en kontakt med oss!
Varmt välkommen att höra av dig till oss så återkommer vi snarast möjligt.