Absortech
En “one-stop-shop" för bättre och effektivare kommunikation med distributörer
Dizparc Jönköping

Små gel-påsar med uppdraget att hålla fukt borta är säkert något du stött på när du köpt ett nytt klädesplagg eller nya skor. Smålandsbaserade Absortech levererar just den typen av produkt, men i betydligt större skala. Idag produceras och säljs torkmedel internationellt, exempelvis i form av större påsar som hängs in i en container under båtresor för att absorbera fukt.
Absortech finns idag på 8 olika platser runtom i världen och jobbar i nära samarbete med ett stort nätverk av distributörer. Precis som de flesta verksamheter som jobbar med ett distributörsled är kommunikationen a och o. Under den senaste tiden har fokus varit på att utveckla bättre digitala stöd för kommunikationen mellan bolaget och dess ca 70 olika distributörer.
“Vi insåg att vi behövde hitta sätt att vässa kommunikationen med våra distributörer och där kom Dizparc in i bilden. Teamet har hjälpt oss att skapa en partnerportal för alla våra distributörer som har effektiviserat vårt arbete på en rad olika sätt. Nu kan våra distributörer snabbt och enkelt hitta information på egen hand vilket minskat antalet frågor, mail och samtal som jag och mitt team behöver hantera och vi har fått en bra och hållbar plattform för self service på plats. Förut kunde en så enkel sak som att få tag i en bild eller broschyr från oss innebära att distributörerna behövde ta en direktkontakt och nu kan de enkelt ladda ner den typen av material själva, vilket underlättar för alla”, berättar Sula Carvalho, Marknadschef på Absortech.
Partnerportalen byggdes på Microsoft SharePoint som blev ett naturligt val då bolaget använder sig av Microsoft-sviten i övrigt och är vana att arbeta i den. Det fanns också en gammal SharePoint-lösning som kunde användas som startskott, men som fick ett ordentligt grafiskt lyft för att både modernisera och säkerställa en enhetlig varumärkesupplevelse i samband med skapandet av den nya portalen.
“Valet att bygga vår partnerportal på SharePoint var lite av en “no-brainer” och det har varit ett uppskattat val av våra medarbetare. Vi upplever att det är enkelt att bygga vidare på plattformen och att vi också kan göra mycket själva nu när grunden är satt av Dizparc. Det som är extra skönt är att vi numera kan göra en uppdatering och efter ett knapptryck vet vi att vi nått ut till alla våra distributörer med informationen”, fortsätter Sula Carvalho.
Relationen mellan Absortech och Dizparc har många år på nacken och utöver att stötta med partnerportalen hjälper Dizparcs team också bolaget med drift och hantering av hela IT-miljön samt tjänster inom cybersäkerhet.
“Jag är väldigt nöjd med vårt samarbete. Jag och mitt team får alltid ett snabbt svar från Dizparc om något strular och det är alltid extra skönt att veta i och med att vi är en utspridd verksamhet i olika tidszoner där utmaningar kan uppstå dygnet runt. Det känns tryggt att Dizparc har en gedigen kompetens inom både Microsoft-sviten och allt som rör vår IT-miljö och drift. De är verkligen en “one-stop-shop" som vi alltid kan vända oss till i takt med att nya behov uppstår och veta att vi får bra hjälp”, avrundar Sula Carvalho.
Vill du veta mer om hur vi arbetar?
Tveka inte att ta en kontakt med oss så berättar vi mer!
Kontaktpersoner
Låt oss ta en kaffe
Ta en kontakt så hör vi av oss.