Bufab tog steget till modern och mobil arbetsplats

Dagens arbetsplats skall vara säker såväl som mobil. Anställda skall kunna jobba problemfritt på kontoret, hemma, på tåget, på ett fik och vart som helst i världen. För ett internationellt företag som Bufab med 67 kontor i 29 länder blev dizparcs moderna arbetsplats en bra lösning.

Bufab är ett handelsföretag, som erbjuder sina kunder en helhetslösning för inköp, kvalitetssäkring och logistik av ett brett sortiment av traditionella fästelement, såsom skruvar och muttrar samt komplicerade och bearbetade och monterade komponenter i olika material (så kallade C-parts).

Med cirka 1300 medarbetare kan alla processer från inköp av hårdvara till installation av programvaror och livscykelhantering bli mycket tidskrävande. dizparcs lösning gör alla dessa processer snabba och enkla. Utöver att förenkla processerna kring hårdvara gör lösningen att medarbetarna enkelt och säkert kan komma åt sitt jobb överallt så länge det finns en internetuppkoppling. Detta har varit användbart för de som reser mycket i jobbet på säljuppdrag och åker mellan de olika kontoren.

 ”Den största skillnaden mot vårat tidigare system är tillgängligheten. Istället för att medarbetarna ska behöva koppla upp sig mot en server så kan de med VPN koppla upp sig mot tjänsterna vi använder, både mobilt och säkert.”
Marko Tukara, Global IT Operations Manager Bufab

Tidigare har Bufab använt sig av tunna klienter och ett centralt skrivbord. Ett byte från tunna klienter till vanliga datorer ger medarbetarna större möjligheter att göra sin arbetsyta mer personlig och att använda datorerna privat. Med den moderna arbetsplatsen som tjänst har man kunnat ge medarbetarna större autonomi utan att offra säkerheten. Det nya systemet är tvärtom, ännu säkrare.

”Det var ett stort steg för Bufab att gå från ett system med tunna klienter, som ändå har fungerat bra för verksamheten till att börja använda riktiga datorer. Med det nya arbetssättet har man både kunnat ge slutanvändaren mer makt och samtidigt öka säkerheten. Genom den nya lösningen sparar man samtidigt tid genom effektivare hantering av t.ex. problem med användarens utrustning”,  berättar Viktor Sjögren, dizparc

Viktor Sjögren